frands.dk

post[at]frands.dk

Har du googlet noget, du ikke kan finde her på siden?
Så søg her: (skelner mellem store og små bogstaver)

Menu

Håndværk
Resten af hjemmesiden
   Frændefortegnelse
   Egense
   Søværts
      Sverige 1984
      Biscayen 1987
         Indledning
         Sejl ud
         Afgang
         Om
         Kielerkanalen
         Nordsøen
         Kanalen
         Salcombe
         Biscayen I
         Biscayen II
         Gibraltar
      Det sidste togt 2010
   La Poderosa
   Ivar Huitfeldt
   Krigsminder
   Peregrin
   Bissens Klumme
   Diverse
   Gamle blog
   Gamle forside

Arkiv

Sidste fem

Sejl ud - kør hjem

Egå, 22. maj 1987, kl. 10:00

Annonce i FTLFs klubblad ’Langtursejlernes Træfpunkt’:

”Sejl ud – kør hjem

Tre gaster søges til sammen med skipper at sejle solid 38 fods sejlbåd til Italien.
Båden er udstyret med alt for turen nødvendigt grej. Turen vil være den traditionelle gennem Kielerkanalen, Engelske Kanal, Portugal, Gibraltar, Sydspanien, Mallorca, Corsica til Italien.
Forventet afgang ca. 15. maj. Sejltid ca. Halvanden måned. Der er ikke nogen fast tidsplan, og individuelle ønsker vil derfor blive diskuteret i fællesskab og i videst muligt omfang blive taget i betragtning.
I Italien støder skippers kone og to børn til. Gasterne kan her overtage bilen og køre den hjem til Danmark. En eller to af gasterne er velkomne til at sejle med videre til Grækenland, men må i givet fald selv sørge for hjemtransport.
Krav til gasterne: sejlerfaring, navigationskundskaber, samarbejdsevne og godt humør.
Pris: Egne lommepenge samt den der kører bilen hjem betaler selv benzinen.
Er du interesseret? Kontakt FTLF eller undertegnede.

Hans[...
...............
...............]

Besætningen

FTLF står for Foreningen til Langtursejladsens Fremme, en forening, som er et par år gammel, men som allerede har fået en central placering blandt danske langtursejlere.
Jeg var til generalforsamling i foreningen d. 28/2, og hørte om Hans’ projekt. Jeg ringede til ham senere, og inden længe havde vi begge bestemt os til, at jeg skulle være den ene af de tre gaster.
Da min gamle ven Jens hørte om, at jeg skulle sejle til Italien, begyndte han at sidde og sige:
- Nej, det går ikke. Det har jeg ikke tid til.
- Jeg har jo kone og børn.
- Og hvordan skulle jeg få råd til det?
- Nej, det kan ikke nytte at spekulere mere over det.
Få uger senere kørte Jens og jeg imidlertid til Egå sammen og aftalte endeligt med Hans, at vi tog med.
Den tredie gast er Richard, som er halvt engelsk, og som en gang imellem har job som sejlinstruktør i Sydengland, men som håber at få et lignende job på Ithaki i Grækenland. Så han tager måske med Hans dertil.
Efter at mandskabet således var samlet, kom Hans i kontakt med Bjarne, som har sejlet turen før, blot den anden vej. Han kommer med som en ekstra fjerde gast.
Lige nu sidder jeg alene i båden. Lars – en sejlkammerat fra en tidligere tur med Alotola, som jeg besøgte i aftes – har kørt mig herud fra Århus et par timer før Hans og jeg har aftalt. Så nu sidder jeg og venter på, at der skal ske noget ...

Båden

Marts 2010

Udover, at den var 38 fod kan det fortælles om både, at den var af glasfiber, havde een mast og ingen agterkahyt. Indretningen var traditionel med en forkahyt, agten for den til bagbord toilet, og til styrbord stuveplads. Stor salon, der lidt agten for midten kunne deles med et forhæng. Den agterste del af salonen var ”entre” med indgangen fra cockpittet placeret traditionelt, navigationplads, pantry og en stor stikkøje ud under cockpittet til bagbord. Jeg husker det ikke, men mon ikke pladsen til styrbord var stuveplads med adgang fra cockpittet.

Hans havde købt båden brugt af en person, der forhandlede nautisk hydraulik, og den var derfor udstyret med usædvanligt meget hydraulisk ekstraudstyr. Det vil sige hydraulisk bovpropel, ankerspil, en stor ekstra 20 hk lænsepumpe samt en stor generator.

Hydraulikpumpen, der var monteret på motoren, skulle afmonteres for at skifte kileremmen, så Hans havde fået en ekstra rem sat ind bag pumpen, og sat den fast med tape eller strips eller hvad det nu var. Det var jo godt tænkt.

Ellers var Hans ikke den, der sparede på noget. Det, der skulle til, blev indkøbt og monteret.

2010-03-14 klokken 22:51:41. Kommentarer (0)

Skriv en kommentar. Html-tags kan anvendes - med varsomhed!

Tekst:   
Navn:   
E-mail:   
Url: http://
Skriv Æ:       
(Se nedenfor)

Sidste kommentarer:

At støbe beton i jord
Hadsund 1962 - 1964
Håndværk
Håndværk
I et hjørne af Himmerland

 
eXTReMe Tracker