frands.dk

post[at]frands.dk

Har du googlet noget, du ikke kan finde her på siden?
Så søg her: (skelner mellem store og små bogstaver)

Menu

Håndværk
Resten af hjemmesiden
   Frændefortegnelse
   Egense
   Søværts
      Sverige 1984
      Biscayen 1987
         Indledning
         Sejl ud
         Afgang
         Om
         Kielerkanalen
         Nordsøen
         Kanalen
         Salcombe
         Biscayen I
         Biscayen II
         Gibraltar
      Det sidste togt 2010
   La Poderosa
   Ivar Huitfeldt
   Krigsminder
   Peregrin
   Bissens Klumme
   Diverse
   Gamle blog
   Gamle forside

Arkiv

Sidste fem

Afgang

Kiel, 24. maj 1987, kl. 11:40

Vi er netop kommet igennem slusen ind i kielerkanalen, og jeg sidder på kahytstaget i solen og skriver. Bjarne er ved at koge noget spaghetti, så om lidt skal vi spise resterne fra i aftes, nu med spaghetti i stedet for kartofler. Jens sidder og studerer astronomisk navigation, Richard solbader på fordækket og Hans styrer. Vi sejler for motor.
... Men jeg må hellere forsøge at holde kronologien ...
Altså: Jeg sad og ventede i Egå. Det varede nu ikke længe før der kom et par håndværkere og konstaterede, at Hans ikke var der, hvorpå de gik. Ganske kort tid efter kom Hans, og vi gik i gang med at ordne nogle småting, og fik snart åbnet en konto hos marinebutikken på kajen.
Lige inden vi skulle til at lave frokost kom håndværkerne tilbage og spredte deres værktøj over hele båden. Vi skulle have hejst en mand i masten for at skifte vindinstrumentet.
På et tidspunkt kom Jørn Nim og drak en øl med os, og vi fik sagt pænt farvel.
Senere kom Hans’ kone Marie og børnene. Så var der godt med liv. Vi fortsatte dog ufortrødent med at ordne småting, uden vi fik en lejlighed til at spise frokost.
Vi nåede lige at få håndværkerne fra borde inden mor og Kongen kom for at sige pænt farvel. Og da de var gået kom Jens og Bente og børnene og Morten, og på et tidspunkt kom Richard osse, og vi skulle lige have sat en flagsnor i, så Hans måtte i masten, og vi skulle lige have hentet alle tingene oppe i bilen, og regningen hos butikken voksede og voksede.
Det er nu heldigvis ikke mit problem.
Nå, men ud på aftenen blev vi efterhånden færre, og endelig kunne vi komme i seng.
Næste dag, lørdag, fortsatte forvirringen med at få de allersidste ting gjort klar, og få de allersidste gæster ombord og fra borde igen.
Endelig, klokken 11:00 kunne vi få startet motoren og komme afsted! Vejret var godt, højt solskin og en fem-seks sekundmeter fra N.
Vi fik sat sejlene og stoppet motoren, inden vi kom ud af havnen. Det så jo godt ud.
Alle farvel-gæsterne var imidlertid gået over på Roselina, Lars Aabys nye båd (ham med Kraka og forliset i Rødehavet!), og de sejlede efter os, dog for motor. Ude i Århusbugten satte de tre dannebrogsflag, skød med haglgevær (for os, ikke efter os), råbte hurra’er etc. De fulgte med os en halv timestid, hvorpå de vendte tilbage, og endelig var vi sådan rigtig kommet afsted! Vejret var stadig godt, men vinden flovede. Da vi havde Århus tværs, var mine læber allerede forbrændte. Vi fik startet motoren og pillede sejlene ned, mens vinden faldt til ingenting.
Så står man der. Så går man ud på fordækket og kigger lidt, så går man tilbage til cockpittet, så styrer man lidt, så sidder man og glor lidt. Hvad var det egentligt, jeg ville her? Nu danser de andre til karneval!
Det var nok bare stresset fra i går og i formiddags, jeg skulle have ud af kroppen. I hvert fald blev jeg i bedre humør ud på eftermiddagen, osse fordi vi fik lavet vagtskema, og jeg fik min første vagt. I det blikstille vejr så vi meget liv i vandet, både sæler og marsvin. Vi var osse i gang med at lege med AP-navigatoren.
Vi kom ned i Lillebælt, og jeg huskede på vejen et tordenvejr ved As Hoved. Flere erindringer om den sejltur dukkede op, hvordan jeg havde siddet og forsøgt at skrive brev til Annette Revsgaard, og hvordan jeg året efter sejlede på tværs af bæltet fra Fynshav til Bøjden for at besøge hende på Fyn. Hende tænker jeg altid på, når jeg kommer i nærheden af Fyn, og dagen sluttede lidt vemodigt med en blid solnedgang.
Jeg gik i seng, stod op og havde vagt, gik i seng igen og stod op igen, og lidt senere var vi i Kiel.
Siden jeg begyndte at skrive, har jeg: 1) fået dejlig spaghetti at spise, 2) fået revideret min opfattelse af Kielerkanalen som en sværindustriel trafikvej. Her er faktisk kønt med nyudsprungne træer og en bred med blomster som en sjællandsk grøftekant. Endelig 3) har jeg været med til at sætte sejlet, og vi sejler nu, for første gang siden Århusbugten.

2010-03-14 klokken 23:09:08. Kommentarer (0)

Skriv en kommentar. Html-tags kan anvendes - med varsomhed!

Tekst:   
Navn:   
E-mail:   
Url: http://
Skriv Æ:       
(Se nedenfor)

Sidste kommentarer:

At støbe beton i jord
Hadsund 1962 - 1964
Håndværk
Håndværk
I et hjørne af Himmerland

 
eXTReMe Tracker