frands.dk

post[at]frands.dk

Har du googlet noget, du ikke kan finde her på siden?
Så søg her: (skelner mellem store og små bogstaver)

Menu

Håndværk
Resten af hjemmesiden
   Frændefortegnelse
   Egense
   Søværts
      Sverige 1984
      Biscayen 1987
         Indledning
         Sejl ud
         Afgang
         Om
         Kielerkanalen
         Nordsøen
         Kanalen
         Salcombe
         Biscayen I
         Biscayen II
         Gibraltar
      Det sidste togt 2010
   La Poderosa
   Ivar Huitfeldt
   Krigsminder
   Peregrin
   Bissens Klumme
   Diverse
   Gamle blog
   Gamle forside

Arkiv

Sidste fem

Engelske Kanal

Fredag den 29. maj 1987.

Der er kommet besked fra arbejdsformidlingen. Den kom med posten i dag. Jeg skal begynde på arbejde hurtigst muligt! Satans, lige her op til min ferie! Hvad bilder de sig ind?!
Nu kan jeg høre noget musik af Tjajkovski. Det er skipper, som forsøger at vække besætningen. Jeg ligger som sædvanligt i bagbords køje i stævnen.
Skrækkeligt mareridt! Nå, min ferie starter officielt i dag, så der er ingen grund til panik. Det er nok fordi, jeg ikke var helt ædru, da jeg gik i seng, så er det, man tit får nogle underlige & absurde drømme.
Hvor & hvornår drak jeg mig halvberuset? I Folkestone min herre. Fordi vi kom i land!

Havnen i Folkestone ved højvande. Når der er lavvandet kan man gå tørskoet rundt mellem bådene.

Men lad os atter forsøge at holde kronologien ...
... 6 m/s kl. 16:15 onsdag? ...
Jeg kan ikke rigtig huske, hvordan det var, det gik. Det er jo over to døgn siden.
Men i hvert fald faldt vinden igen, og vi sejlede atter for motor. Nu måtte vi til at se i øjnene, at vi skulle ind i England så hurtigt som muligt. Vi overvejede Dover, men valgte så Folkestone, som er en mindre havn og en hyggeligere by, efter hvad vi havde hørt.
Torsdag eftermiddag nærmede vi os Dover, i 1 sm sigt og 0 vind, 3 kn modstrøm. Vi valgte at gå helt ind til land, for at kunne overskue havnen, når vi skulle forbi.
Jens var noget skuffet. Nu har han i hele sit liv gerne villet se ”the white cliffs of Dover”, og så er de væk i en tåge! Det er der jo ikke noget ved at fotografere! Men vi fik dem da at se!
Vi nærmede os havnen i Dover. Det var lavvande, så molerne stod mange meter op over hovederne på os.
Pludselig kom en lille hurtigbåd ud fra havnen og satte kursen lige mod os. Det var en havnepolitibåd. De spurgte om vi ville i havn? Nej! Nå, men så ville de gerne have, at vi en anden gang sejlede forbi en mil ude. Men hvis vi lige ville følge bagefter dem. Der skulle komme en hovercraft ud af havnen.
Vi lullede afsted bag båden og lagde os og ventede ved havneudsejlingen.
Der kommer en ud og to ind, råbte de fra politibåden.
Og pludselig, med et brøl kom den ud af havnen, med fire eller seks propeller ovenpå, kørende på en gigantisk gummipude, og med røgvand, så den blev helt væk! Den mindede om et eller andet fantasi-monstrum fra en Lukas/Spielberg-produktion!
Næppe var den væk, før de to indadgående kom brølende ud af tågen og forsvandt ind i havnen, hurtigere end vi ville kunne have kommet af vejen, hvis ikke vi var blevet advaret af havnemyndighederne.
Men de ønskede os fortsat god tur, og var i det hele taget meget flinke.
Vi fortsatte, og lidt senere kom vi til Folkestone. Eftersom havnen var helt tør, lagde vi os for svaj udenfor og sejlede ind i gummibåden. Dvs. Jens og Skipper blev ombord. Vi andre fik købt lidt ind og fandt ud af diesel osv.
Richard tog ud til båden, og Bjarne og jeg fik bad og pints til klokken blev 23:00. Så var vandet steget så meget, at Perk kunne sejle ind i den havn, vi havde spadseret tværs over få timer forinden.
Vi fik tanket diesel og vand, fik ordnet nogle formaliteter vedrørende vores afgiftfrie indkøb i Tyskland, og lagde os atter for svaj udenfor havnen.
Midt om natten afsejlede Skipper og Richard, og tidligt om morgenen stod Jens og jeg op til Tjajkovski, og fra ca. klokken 9 til midt eftermiddag sejlede vi båden mens de tre andre sov. Bjarne trængte især til at få sovet en del gin ud.
Lige nu (altså kl. 20:30) går det på kryds i sol med 10 m/s vind fra vest. Nu er det Richard og mig, der sejler båden, mens de andre sover.
Vi nærmer os Frankrig, men krydser nok tilbage til England, inden vi får kontinentet at se!

2010-03-15 klokken 00:18:28. Kommentarer (0)

Skriv en kommentar. Html-tags kan anvendes - med varsomhed!

Tekst:   
Navn:   
E-mail:   
Url: http://
Skriv Æ:       
(Se nedenfor)

Sidste kommentarer:

At støbe beton i jord
Hadsund 1962 - 1964
Håndværk
Håndværk
I et hjørne af Himmerland

 
eXTReMe Tracker